Diagnoza dysleksji

Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania, które nie wynikają z braku zdolności, motywacji ani niewłaściwego nauczania. Dzieci z dysleksją często wykazują duży potencjał, jednak potrzebują indywidualnego podejścia i wsparcia dostosowanego do ich sposobu przetwarzania informacji.

W naszym Centrum diagnoza dysleksji opiera się na standaryzowanych testach IDS-2 Dysleksja i IDS-2 TŚF – to nowoczesne narzędzia opracowane z myślą o rzetelnej i wieloaspektowej ocenie trudności szkolnych u dzieci i młodzieży.

Testy te pozwalają określić, czy trudności dziecka wynikają z konkretnych deficytów funkcjonalnych i poznawczych typowych dla dysleksji, czy też mają inne podłoże.

Jak wygląda proces diagnostyczny?

Spotkanie 1: Wywiad z rodzicem |  ⏱ Czas trwania: 1–1,5 godziny

Psycholog rozmawia z rodzicami na temat rozwoju dziecka, jego zachowania, trudności oraz dotychczasowej historii medycznej i edukacyjnej. Podczas pierwszego spotkania rozmawiamy z rodzicami o funkcjonowaniu dziecka: w domu, szkole, relacjach z rówieśnikami, emocjach i koncentracji.

W proces diagnostyczny angażujemy także środowisko szkolne dziecka – prosimy nauczycieli o przygotowanie opinii i wypełnienie kwestionariuszy, aby uzyskać pełniejszy obraz funkcjonowania dziecka w naturalnych warunkach. Analizujemy również zeszyty dziecka.

Spotkanie 2: Badanie dziecka IDS-2 Dysleksja i Badanie TŚF| ⏱ Czas trwania: 1–2 godziny

Badanie testowe, prowadzone jest indywidualnie przez psychologa w formie dostosowanej do wieku i możliwości dziecka. Zadania testowe są dla dziecka przyjemne i przedstawiane mu jako seria zagadek do rozwiązania.

Spotkanie 3: Obserwacja pedagoga ⏱ Czas trwania: 50 minut

Pedagog obserwuje sposób pracy dziecka – jego tempo, staranność, styl uczenia się, analizuje, w jaki sposób dziecko rozumie polecenia, organizuje pracę i reaguje na trudniejsze zadania, ocenia poziom umiejętności szkolnych – w zakresie czytania, pisania, rozumienia tekstu, identyfikuje ewentualne strategie kompensacyjne, których dziecko używa. Rozmawia z dzieckiem o jego doświadczeniach szkolnych.

Spotkanie 4 : Analiza wyników i omówienie z rodzicem  | ⏱ Czas trwania: 50 minut

Podczas ostatniego spotkania psycholog przedstawia rodzicom diagnozę w sposób zrozumiały i empatyczny. Omawiane są wyniki testu. Rodzice otrzymują również pisemną opinię psychologiczną, a przede wszystkim konkretne zalecenia, które pomogą dziecku w codziennym funkcjonowaniu.

Co otrzymujesz?

  • Rzetelną diagnozę zgodną z najnowszymi standardami (możliwa do wykorzystania w poradni lub szkole),
  • Szczegółową opinię z opisem mocnych stron i trudności dziecka,
  • Zalecenia terapeutyczne i edukacyjne, które pomogą lepiej wspierać dziecko w domu i szkole

Dzięki zastosowaniu testów IDS-2 Dysleksja i IDS-2 TŚF diagnoza trudności szkolnych staje się nie tylko trafna, ale i w pełni zindywidualizowana. Otrzymujesz nie tylko nazwę rozpoznania, ale przede wszystkim zrozumienie mechanizmów trudności i konkretne wskazówki do dalszego działania.

Jeśli Twoje dziecko zmaga się z nauką czytania lub pisania, nie czekaj – umów się na konsultację. Wspólnie znajdziemy sposób, aby nauka stała się łatwiejsza i bardziej dostępna.

Pomożemy Ci zrozumieć i przejść przez cały proces diagnozy.

lub skontaktuj się z nami telefonicznie: 786 471 227